UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN WORD WALL PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA di KELAS V SD NEGERI 060827 MEDAN AMPLAS

Main Article Content

Prontina Situmorang
Arrini Shabrina Anshor
Asnawi
Irwan Veri
Riwanto Supriadi Sinaga

Abstract

Student activity is crucial and essential in the classroom for the continuity of learning. Learning can be considered successful when students give positive responses. As good learners, it is important to demonstrate behaviors that are in line with Pancasila values in everyday life, which is part of the Pancasila education subject. This study aims to improve the activity of fifth-grade students at SD Negeri 060827 Medan Amplas in Pancasila education learning through the use of Word Wall media. Data collection was carried out through observation, notes, and documentation using a Teacher research with a descriptive method. The research subjects were 31 students in grade V of SD Negeri 060827 Medan Amplas. Based on the findings of the research conducted in two cycles, the average percentage of student activity in cycle 1 was 53% and in cycle 2 was 84%, indicating an increase from the actions taken in cycle 2. Thus, it can be concluded that the Word Wall learning media can increase student activity in Pancasila education subjects in grade V of SD Negeri 060827 Medan Amplas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Situmorang, P., Anshor, A. S., Asnawi, Veri, I., & Sinaga, R. S. (2024). UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN WORD WALL PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA di KELAS V SD NEGERI 060827 MEDAN AMPLAS. JPRONUS - Jurnal Pendidikan Profesi Guru Nusantara, 1(02), 55-62. Retrieved from https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/jppg/article/view/3820
Section
Articles

References

Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran wordwall terhadap minat dan hasil belajar siswa. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1653-1660.Anwar, M. (2018). Menjadi guru profesional. Prenada Media.
Arikunto. (2018). Prosedur Penelitin Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Aunurrahman. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(1), 1-16.
Busa, E. N. (2023). Faktor yang mempengaruhi kurangnya keaktifan peserta didik dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(2), 114-122.
Fidya, I., Romdanih, R., & Oktaviana, E. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Media Game Interaktif Wordwall. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 219-227).
Fitriana, N. (2023). Peningkatan Keaktifan Peserta Didik Melalui Media Persentasi Classpoint Dan Game Edukasi (Quizizz & Kahoot) Pada Pembelajaran Kimia. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 3(1), 35–41. https://doi.org/10.51878/action.v3i1.1982
Gesmi, I., Sos, S., & Yun Hendri, S. H. (2018). Buku Ajar Pendidikan Pancasila. Uwais Inspirasi Indonesia.
Harsanti, D. W., & Lathifah, R. M. (2023). Pengaruh Penerapan Media Wordwall Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran. Seminar Nasional PBI FKIP UNS 2023, 125–132.
Muzaini, M. C., Najib, M., Mahmudah, A., & Nisa, A. K. (2023). Implemantasi Metode Simulasi Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah. Pionir: Jurnal Pendidikan, 12(1), 77-95.
Nurgiansah, T. H. (2023). Pendidikan Pancasila.
Pangestu, D. P., & Rohinah, R. (2018). Pengaruh kesiapan belajar terhadap keaktifan peserta didik dalam proses pembelajaran AUD. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 81-90.
Payon, F. F., Andrian, D., & Mardikarini, S. (2021). Faktor yang mempengaruhi keaktifan belajar peserta didik kelas III SD. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 2(02), 53-60.
Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(11), 806-811.
Rindiantika, Y. (2022). Motivasi Belajar Siswa dan Pemanfaatan Media Word Wall: Kajian Teori. Intelegensia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 93-102.
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (1st ed.; Suwito, ed.). Kencana
Slameto. (2016). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana
Yusuf, A. M.(2019). MetodePenelitian Kuantitatif, Kualitatif dan penelitian Gabungan.Jakarta: Prenadamedia Group