EFEKTIVITAS PROGRAM KARTU INDONESIA PINTAR KULIAH (KIP-K) DI UNIVERSITAS PEMBANGUNAN NASIONAL “VETERAN” JAWA TIMUR
Main Article Content
Abstract
Abstrak
UPN “Veteran” Jawa Timur is one of the universities that provides KIP Kuliah assistance for its students from the Ministry of Education, Culture, Research and Technology of the Republic of Indonesia. This research aims to determine the effectiveness of the KIP Kuliah program at UPN "Veteran" Jawa Timur. This research uses Sutrisno Edi's theory which suggests there are 5 indicators to measure effectiveness, namely, program understanding, right on target, on time, achievement of goals and real change. The method used in this research is qualitative research with a case study approach. Apart from that, this research uses a purposive sampling technique for determining informants. The data collection methods used were interviews, documentation and literature study. Data analysis was carried out using the Miles and Huberman method with completion steps consisting of data reduction, data presentation and drawing conclusions. The research results show that the KIP Kuliah program at UPN "Veteran" Jawa Timur has been effective. This is proven by several indicators, namely understanding the program, right on target, on time, achieving goals, and real changes, getting good results with student recipients who understand the program as a whole, program recipients who are right on target, carrying out the program on time according to Puslapdik's schedule, achieving goals KIP Kuliah in accordance with Minister of Education and Culture Regulation Number 96 of 2014.
Keywords: Effectiveness, Program, KIP-K
Abstract
Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur merupakan salah satu universitas yang menyelenggarakan bantuan KIP Kuliah bagi mahasiswanya dari Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. Penelitian ini memiliki tujuan yaitu untuk mengetahui efektivitas program KIP Kuliah di UPN “Veteran” Jawa Timur. Penelitian ini menggunakan teori Sutrisno Edi yang mengemukakan ada 5 indikator untuk mengukur efektivitas yaitu, pemahaman program, tepat sasaran, tepat waktu, tercapainya tujuan dan perubahan nyata. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Selain itu penelitian ini menggunakan teknik penentuan informan purposive sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Analisis data dilakukan dengan menggunakan metode Miles and Huberman dengan langkah penyelesaian terdiri atas reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program KIP Kuliah di UPN “Veteran” Jawa Timur sudah efektif. Dibuktikan dari beberapa indikator yaitu pemahaman program, tepat sasaran, tepat waktu, tercapainya tujuan, dan perubahan nyata mendapatkan hasil yang baik dengan mahasiswa penerima yang telah memahami program secara keseluruhan, penerima program yang tepat sasaran, berlangsungnya program tepat waktu sesuai jadwal Puslapdik, tercapainya tujuan KIP Kuliah sesuai Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 96 tahun 2014.
Kata Kunci : Efektivitas, Program, KIP-K
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
LP2M-UMNAW-Copyright@ 2018