Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Pada Tema Kewajiban Dan Hakku Kelas III SD

  • Dian Ayu Pitaloka Universitas Muslim Nusantara AL-Washliyah
Keywords: Media pembelajaran, Flipbook, Minat Baca, Tema 4 Kewajiban dan Hakku.

Abstract

This development research aims to (1) develop flipbook learning media in increasing students' interest in reading in thematic learning in subtheme 1 Obligations and My Rights at Home in class III SD. (2) Knowing the feasibility of flipbook learning media in increasing students' interest in reading in thematic learning in subtheme 1 My Obligations and Rights at Home in class III SD. This research is a type of Research and Development (R&D) development research using the ADDIE model. In this study, researchers carried out research procedures using 5 stages to find out the results of the feasibility of flipbook learning media. The subjects in this study were material expert reviewers, media experts, teacher and student responses. The instrument used in this research is a questionnaire. The data analysis technique used is a qualitative descriptive analysis technique. Based on the validation results from the material expert, a percentage of 97.5% was obtained with the "very good" criterion, from the reviewers the media experts obtained a percentage of 85% with the "very good" criteria, from the results of the teacher's response, a percentage of 92.5% was obtained with the criterion "very good", and student responses after using flipbook learning media get a percentage of 97.75% with the criteria of "very good". From the assessment obtained, it can be said that the flipbook learning media developed is "very good" used in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A, Sofyan. M. H. (2015). Meningkatkan Motivasi Membaca. Jurnal Iqra’, 09(5).
Angkowo, R. Kosasih, A. (2007). Optimalisasi Media Pembelajaran. Kota : Jakarta.
Gumono. (2016). Profil Minat Baca Mahasiswa FKIP Universitas Bengkulu. Jurnal Wacana.
Hasnida. (2014). Media Pembelajaran Kreatif Mendukung Pembelajaran Pada Anak Usia Dini. Kota : Jakarta.
Hidayat, A., Mujib, A., & Muslihah, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Untuk Keterampilan Membaca Intensif Melalui Model Pengembangan Borg Dan Gall. JPPM Jurnal Penelitian dan Pengabadian Masyarakat, 1(1), 159-167.
Magdalena, Ina. 2021. Tulisan Bersama Tentang Media Pembelajaran SD. Kota : Sukabumi.
Mirnawati, L. Fabriya, R, A. (2022). Penerapan Media Fipbook Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar. 10(1).
Napitupulu. S. Wahyuni. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Tematik Tema Kayanya Negeriku Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Pendidikan.
Nurdiansah. Y. (2022). Meningkatkan Minat Dan Aktivitas Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flipbook Kelas II SD. Jurnal PAJAR, 06(5). DOI : http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v6i5.8834.
Santika, A., & Nasution, A. S. (2021). Pengembangan media gambar berseri untuk meningkatkan keterampilan berbahasa Indonesia di kelas 2 sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 3(2), 83-96.
Sartyka, B., Mujib, A., & Mawengkang, H. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematik dan kemandirian belajar peserta didik. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 35-46.
Siska, A., Mujib, A., & Putri, D. A. P. (2022). Pengaruh Motivasi Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Sekolah Batam (Studi Pada Sdn 005 Sekupang Batam). Jurnal Dedikasi Pendidikan, 6(1), 93-106.
Triskawati, T., & Silalahi, B. R. (2021). Pengembangan Media Dokansi Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Pantun Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 55-67.
Wahid. A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal Uzer Usman, Menjadi Guru Profesional.
Wahyuni, G., Destini, R., & Mujib, A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Berbasis Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Visual Siswa. Jurnal LENTERA: Jurnal Studi Pendidikan, 5(2), 39-52.
Wahyuni. R. Napitupulu. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Tematik Tema Kayanya Negeriku Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Pendidikan.
Widodo, H. (2019). Cara Meningkatkan Minat Baca Siswa. Kota : Semarang.
Published
2023-10-04
How to Cite
Ayu Pitaloka, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Pada Tema Kewajiban Dan Hakku Kelas III SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(4), 454-464. https://doi.org/10.32696/eduglobal.v2i4.2542