Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar dan Peluang Pada Permainan Tradisional Kebudayaan Korea Selatan
Main Article Content
Abstract
Matematika dan budaya adalah dua hal yang berkaitan erat. Tapi terkadang matematika dilihat sebagai sesuatu yang tidak terkoneksi dengan kebudayaan. Padahal dalam mengajarkan matematika formal (matematika sekolah), guru bisa memulai dengan mengaitkann matematika dengan kebudayaan, bisa dengan kebudayaan lokal atau asing. Pada saat sekarang kebudayaan yang lagi banyak digemari masyarakat Indonesia adalah kebudayaan Korea Selatan. Kebudayaan Korea Selatan yakni permainan tradisionalnya pun bisa dikaitkan dengan matematika. Tujuan dari penelitian adalah mengeksplorasi permainan dari Korea selatan dengan pendekatan etnografi ini adalah untuk menggali dan mengeksplorasi konsep matematika apa saja yang ada pada permainan tradisional kebudayaan Korea Selatan yang dapat dimanfaatkan sebagai sumber belajar matematika serta sebagai upaya untuk mengembangkan etnomatematika sebagai basis pembelajaran matematika. Melalui wawancara, dokumentasi dan observasi kepada komunitas KCCM, maka dapat disimpulkan bahwa terdapat konsep bangun datar dan peluang pada beberapa bentuk dan konsep permainan tradisional kebudayaan Korea Selatan yaitu yut dan ddakji. Bentuk tersebut berbentuk persegi, persegi panjang, jajargenjang, trapesium, segitiga dan segi empat tidak beraturan. Pembelajaran matematika menggunakan objek etnomatematika dapat memperkaya aplikasi matematika yang ada di sekitar siswa serta dapat memfasilitasi siswa memahami matematika yang bersifat abstrak dengan menggunakan objek etnomatematika yang konkret.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JPPT's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, EJPRM permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and JPPT to distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JPPT will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JPPT will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that JPPT entitles the author(s) to no royalties or other fees.
7. Miscellaneous
JPPT will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JPPT's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
References
Dewita, A., Mujib, A., & Siregar, H. (2019). Studi Etnomatematika tentang Bagas Godang sebagai Unsur Budaya Mandailing di Sumatera Utara. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 1-12.
Hardiarti, Sylviani. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segi Empat Pada Candi Muaro Jambi. Pascasarjana Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Ygyakarta, Vol.8 No. 2 November 2017 hlm. 99-110.
Indriani, Popi. (2016). Implementasi Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal dalam Pembelajaran Matematika Pada Jenjang Sekolah Dasar. Skripsi : Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Landong, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Berbasis Budaya Mandailing Natal Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu, 1(2), 72-78.
Lubis, S. I., Mujib, A., & Siregar, H. (2018). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Gordang Sambilan. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 1-10.
Mujib, A. (2019). Kesulitan Mahasiswa Dalam Pembuktian Matematis: Problem Matematika Diskrit. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 51-57.
Mujib, A. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa Menggunakan CRI pada Mata Kuliah Kalkulus II. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 181-192.
Rusliah, ur. (2016). Pendekatan Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Anak di Wilayah Kerapatan Adat Koto Tengah Kota Sungai Penuh Propinsi Jambi. Universitas Negeri Padang, Agustus 2016 hlm. 715-726.