Peran Orang Tua di Masa Pembelajaran Tatap Muka Terbatas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas II SDIT Andika Tanjung Morawa
Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran orang tua dimasa pembelajaran tatap muka terbatas dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas II di SD IT Andika Tanjung Morawa. Desain penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif deskritif dengan menggunakan strategi studi kasus. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah menggunakan kuesioner dalam bentuk angket dan berupa dokumentasi. Partisipan dalam penelitian ini yaitu guru wali kelas II dan siswa kelas II SD IT Andika Tanjung Morawa. Hasil penemuan yang didapat penulis adalah peran orang tua dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas II yang ada di SD IT Andika Tanjung Morawa yaitu dilakukan dengan baik, para orang tua selalu berusaha meningkatkan motivasi belajar anak yaitu dengan memberikan fasilitas belajar yang baik, mengawasi proses belajar anak, membantu kesulitan belajar anak seperti membantu anak untuk fokus dalam memahami pembelajaran dan membantu anak jika mengalami kendala dalam belajar seperti membaca, menyusun kata dan berhitung. Motivasi belajar siswa pada masa pembelajaran tatap muka terbatas saat ini dapat dilihat dari beberapa hal yaitu semangat anak mengikuti pembelajaran, minat serta perhatihan anak dalam mengikuti pembelajaran dan tanggung jawab anak dalam belajar. Ada beberapa faktor penghambat anak dalam belajar yaitu kesehatan anak, psikologis anak, kurang nya minat serta kesiapan anak dalam belajar, kecerdasan, sikap dan perilaku pada diri anak. Maka dari itu peran orang tua sangat dibutuhkan dalam meningkatkan motivasi belajar anak agar anak-anak dapat mencapai hasil belajar yang maksimal.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JPPT's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, EJPRM permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and JPPT to distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JPPT will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JPPT will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that JPPT entitles the author(s) to no royalties or other fees.
7. Miscellaneous
JPPT will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JPPT's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
References
GMA Siregar, Hidayat, Sukmawarti, M D Siagian. (2021). “Evaluation of online learning for mathematics education students : Jurnal Pendidikan Matematika doi: 10.1088/1742-6596/1882/1/012064
Hidayat, Syarif. (2013). Pengaruh Kerjasama Orang Tua dan GuruTerhadap Disiplin Peserta Didik di SekolahMenengah Pertama (SMP) NegeriKecamatan Jagakarsa - Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah Widya, Volume 1 Nomor 2 Juli-Agustus 2013.
Mujib, A., & Firmansyah, F. (2021). Trik Matematika untuk Motivasi Siswa Belajar Matematika di MTs. Al-Ittihadiyah Pangkalan Masyhur Medan Johor. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian (Vol. 4, No. 1, pp. 1-11).
Mukhlis, M. A., & Napitupulu, S. (2021). Peran Orang Tua Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Negeri 106815 Deli Serdang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 3(2), 138-152.
Novrinda, dkk. (2017). Peran Orang tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Potensia PG-PAUD FKIP UNIB, 2(1).
Rahmayani, Ayu. (2019). Pengaruh Intensitas Komunikasi Terbuka Orang Tua Dengan Anak Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Peserta Didik Kelas Xi Sma Negeri 02 Brebes. Semarang: Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Walisongo Semarang.
Siska, A., Mujib, A., & Putri, D. A. P. (2022). Pengaruh Motivasi Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Sekolah Batam (Studi Pada Sdn 005 Sekupang Batam). Jurnal Dedikasi Pendidikan, 6(1), 93-106.
Siregar, M. L. S., & Hayati, R. (2021). Hubungan Komunikasi Orang Tua Dengan Motivasi Peserta Didik Di SMK Swasta Nur Azizi Tanjung Morawa. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(01), 68-76.
Sugiono (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendektan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sukmawarti, Erica. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran PKN Di SD. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar UMN AL-Washliyah Medan.
Sadirman, (2010). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Grafindo Persada.
Tirtarahardja, (2005). Pendidikan Orang Tua, Bandung: Remaja rosdakarya
Yan Djoko Pietono, (2014). Mendidik Anak Sepenuh Hati. Jakarta: PT Elex Media Komput Indo Kelompok Gramedia.