Pengaruh Penggunaan Handphone Berbasis Android Terhadap Aktivitas Belajar Siswa di SD NEGERI 107826 Pematang Sijonam

Main Article Content

Eka Nadia Aprilia
Arrini Shabrina Anshor

Abstract

Advances in the era of technology produce various sophisticated communication tools and at affordable prices. Currently, the most popular means of communication are mobile phones, especially the Android system. In its use, currently all circles of society are able to operate it, be it children to the elderly. SD Negeri 107826 Pematang Sijonam is one of the places affected by these technological advances, this can be seen from the results of initial observations, where many of them are able to operate cellphones. The findings in the field made researchers want to see how the influence of using Android-based cellphones on student learning activities. The method used in this research is correlational quantitative method. With the research subject, namely the fifth grade students of SD Negeri 107826 Pematang Sijonam, totaling 20 students, using saturated sampling technique as a sampling technique. And collecting data taken by using a questionnaire (questionnaire).


Keywords: Mobile, android, learning activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Arsyad, M. N., & Lestari, D. E. G. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Mobile Learning berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 10(1), 89-105.
Azwar, S. (2010). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Aswar, A., Syarif, S., Sulkipli, S., & Amirullah, M. (2021). Analisis Arah Kebijakan Sekolah Terhadap Penggunaan Gawai Android dalam Aktivitas Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 247-260.
Cangara, H. (2016). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Christantyawati, N & Fatria, Ashri Esy. (2018). Pergeseran Merek Smarthphone di Indonesia dalam Perspektif Postmodernisme. Jurnal Studi Komunikasi, 2, 256-277.
Destiana, D. (2019, February). Pengaruh Teknologi Informasi Berbasis Android (Smartphone) Dalam Pendidikan Industry 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang (Vol. 12, No. 01).
Hamzah, F., Mujib, A., & Firmansyah, F. (2022). Efektivitas Pembelajaran Blended Learning Menggunakan Schoology. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1).
Harahap, E. R., & Mujib, A. (2021). Efektivitas Block Scheduling dengan Penemuan Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 5(2), 310-319.
Herwanto, H., Mujib, A., & Karnasih, I. (2020). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 72-77.
Lubis, W. A. (2019). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Review Overview Presentation Exercise Summary (Ropes). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 1(2), 106-113.
Sobon, K., Mangundap, J. M., & Walewangko, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Mapanget Kota Manado. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 3(2), 97-106.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suharsimi, A. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Sukmadinata. N. S.. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sumarto & Hetifa. (2003). Inovasi, Partisipasi dan Good Governance. Bandung: Yayasan Obor Indonesia
Yaacobb, H. & Othman, Abdul Jalil. (2007). Dunia Pendidikan dalam Era Globalisasi: Peranan dan Cabaran. Masalah Pendidikan, 30(1), 143-149.