Pengembangan Bahan Ajar Mini Book Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Cita-Citaku di Kelas IV SD

  • Tina Antika Universitas Muslim Nusantara AL-Washliyah
Keywords: : Pengembangan, Bahan Ajar, Mini Book, pendekatan Saintifik, Tema Cita-citaku

Abstract

This development research aims to develop mini book teaching materials based on a scientific approach on the theme of my ideals that are suitable for use in the learning process in grade IV SD. This research is a type of research and development (Research and Development) using the ADDIE development model only up to the development stage. The instrument used to collect data was a questionnaire or questionnaire given to several material expert validators, language expert validators, media expert validators, and teacher response validators. Based on the validation results from the material expert validator, a score of 98 was obtained with the "Very good" criterion. From the validation results of language experts, a score of 80 was obtained with the "Good" criteria. From the results of media expert validation, a score of 96 was obtained with the criteria of "Very Good". From the validation results of the teacher's response, a score of 96 was obtained with the "Very Good" criterion. The average rating score of the four expert validators obtained a score of 92.5. According to the assessment score criteria, it can be said that the mini book teaching materials based on a scientific approach to the theme of my ideals developed "Very Feasible" are used in the learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi, Prastowo (2015). Paduan Kreatif Mmebuat Bahan Ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press
Apriyanti, Rochmiyanti, Supriyadi, Loliyana, (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Tematik. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Lampung
Anggraini, D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Buku Fabel Materi Bangun Datar kelas IV. Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(1),98-110.
https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/EduGlobal/article/view/1756
Ansari, I. (2022). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Sebagai Media Pembelajaran Tematik Tema Hidup Bersih Dan Sehat Kelas II SDIT Syifaurrahmah Kecamatan Patumbak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 4(2), 273-289.
D Astri, S Sukmawati, (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Saintifik Pada Tema Panas dan Perpindahannya di Kleas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3).1284-1289. https://doi.org/1.31004/irje.v213.150.
Hanum, A., Mujib, A., & Firmansyah, F. (2020). Literasi Matematis Siswa Menggunakan Etnomatematika Gordang Sambilan. JIPMat, 5(2), 173-184.
Hasanah, F.(2023). Pengembangan Bahan Ajar Buku Tematik Merawat Kearifa Lokal Sumatera. Jurnal Penelitian Pendidikan.2(2).210-238.
https://doi.org/1.31696/eduglobal.v2i2.222
Dian Yunaiti Syara, (2020). Pengembangan Media Mini book Berbasis Dongeng Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar Negeri 143/IX. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Islam Negeri Sulhan Thaha Saifudin
Efendi, Mohammad. (2009). Kurikulum dan Pembelajaran: Pengantar Kearah Pemahaman KBK, KTSP dan SBI. Malang: FIP Universitas Negeri Malang
Hidayat, A., Mujib, A., & Muslihah, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Untuk Keterampilan Membaca Intensif Melalui Model Pengembangan Borg Dan Gall. JPPM Jurnal Penelitian dan Pengabadian Masyarakat, 1(1), 159-167.
Jean Piaget, (2002). Tigkat Perkembangan Kognitif. Jakaerta, Gramedia
Kunlaftifah , Ummi. (2017). Pengembangan Media Cerpen Dalam Bentuk Mini book Pada Materi Sistem Pencernaan Siswa Kelas XI SMA Negeri 9 Makassar. Makassar: UIN Alauddi Makassar.
Nasution, T. F. Z., & Lestari, N. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Kewarganegaraan Di Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 94-104.
Nasution, N.U.H.,& Sukmawarti,s (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika SD Burnaunsa Melayu. Jurnal Inovasi Penelitian,3(4.5953-5962.
http://doi.org.10.47492/jip.v314.2022
Sugiono, (2015), Metode Penelitian Pendidikan (Pendektan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, G., Destini, R., & Mujib, A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Berbasis Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Visual Siswa. Jurnal LENTERA: Jurnal Studi Pendidikan, 5(2), 39-52.
Yusuf, R., Dewi, F. P., & Mujib, A. (2022). Generalisasi Bilangan Kromatik Pada Beberapa Kelas Graf Korona. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2), 192-201.
Published
2023-10-03
How to Cite
Antika, T. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mini Book Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Cita-Citaku di Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(4), 401-416. https://doi.org/10.32696/eduglobal.v2i4.2536