PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENGURANGI PERILAKU PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA DIKELAS X SMK NEGERI 1 PERBAUNGAN

Main Article Content

Khoirunnisa Br Hasibuan
Widya Utami Lubis

Abstract

This research aims to determine the effect of group guidance services using sociodrama techniques to reduce the academic procrastination behavior of students in class X of SMK Negeri 1 Perbaungan. This research is experimental research because this research seeks to determine the influence of the role of group guidance services using sociodrama techniques to reduce the academic procrastination behavior of students in class X of SMK Negeri 1 Perbaungan. This research is experimental research because this research seeks to determine the influence of the role of group guidance services using sociodrama techniques to reduce the academic procrastination behavior of students in class X of SMK Negeri 1 Perbaungan. The research population was all students of class X of SMK Negeri 1 Perbaungan, totaling 36 students. The research sample was students of class pretest 43% and posttest 79.1% and the difference in improvement obtained was 36.1% and pretest 63.2% and posttest 65.9%, the difference in improvement obtained was 28%. Both of them experienced a higher increase, namely 36.1% compared to the pretest which only obtained a score of 28%. Thus, the conclusion is that the procrastination attitude of students at Perbaungan State Vocational School, the procrastination attitude of students at Perbaungan State Vocational School 1 experienced changes after being provided with group counseling services using sociodrama techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Andriyani, J. (2018). Konsep Konseling Individual Dalam Proses Penyelesaian Perselisihan Keluarga. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 1(1), 17–31. https://doi.org/10.22373/taujih.v1i1.7189
Astuti, N. W., Yuline, & Wicaksono, L. (2020). Analisis Pemahanan Fungsi Bimbingan Konseling pada Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 3 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(2), 1–11.
Dewi, R. R. (2017). Metode Sosiodrama. RPP (Rencana Pelaksanaan Pembelajaran), 2–3.
Eka Putra, A. S. (2021). Pengaruh Kompetensi Dan Integritas Terhadap Kinerja Perangkat Desa. JESS (Journal of Education on Social Science), 5(1), 24. https://doi.org/10.24036/jess.v5i1.314
Evi, T. (2020). Research & Learning in Primary Education Manfaat Bimbingan dan Konseling Bagi Siswa. JURNAL PENDIDIKAN Dan KONSELING, 2, 2–5.
Fijriani, F., & Amaliawati, R. (2017). Layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan komunikasi interpersonal siswa. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 24. https://doi.org/10.26539/116
Fitri, R., & Pransiska, R. (2020). Keunggulan Metode Sosiodrama untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1120–1131.
Gede, D., & Erawan, B. (2014). Penggunaan Metode Sosiodrama Untuk Meningkatkan Kemampuan Berwawancara Dengan Berbagai Kalangan Pada Siswa Kelas Viii Smp Mutiara Singaraja. Jurnal Santiaji Pendidikan, 4(1).
H Kara, O. A. M. A. (2014). Layanan bimbingan kelompok dalam mengembangkan motivasi berprestasi siswa disekolah. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 7(2), 107–115.
Hamid, I. (2018). Penerapan Teknik Sosiodrama Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa Smk Negeri 8 Makassar. Mimbar Kesejahteraan Sosial, 1(November), 1–19.
Harahap, L. A. A., & Dewi, I. S. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Sosiodrama dalam Mengurangi Kecanduan Gadget pada Siswa. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 98–105. https://doi.org/10.32505/syifaulqulub.v2i2.3665
Hayati Fitri. (2020). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendampingan. Jurnal Psiko-Edukasi, 18(1), 73–83.
Hayati, R., Lubis, W. U., & Harahap, J. Y. (2022). Hubungan Penyesuaian Diri Dan Kontrol Diri Dengan Motivasi Berprestasi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 486–591.
Herawati, I., Afnaria, A., Rambe, I. H., & Yusuf, R. (2023). Pengembangan Lkpd Berbasis Blended Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Trigonometri di SMA. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 374-388.
Herwanto, H., Mujib, A., & Karnasih, I. (2020). Pengaruh pendekatan pembelajaran matematika realistik (PMR) terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemandirian belajar siswa SMP. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 72-77.
Hutasuhut, D. H., & Fadlan, M. N. (2023). Mengurangi Penyebab Plagiat pada Tugas Akhir Semester Melalui Bimbingan Kelompok Mahasiswa BK Universitas Muslim Nusantara Alwashliyah. Journal on Education, 5(2), 3023–3027. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.954
Ickhsan, M., Anggraini, D., Haryono, R., Sahir, S. H., & Rohminatin. (2018). Sistem Pendukung KepBimbingan kelompok adalah kegiatan kelompok melalui dinamika kelompok difokuskan pada pemberian informasi kepada sekelompok individu (siswa)utusan Pemberian Kredit Usaha Rakyat ( KUR ) Menggunakan Metode Weighted Product. JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 5(2), 97–102.
Ika Sandra Dewi, L. H. (2022). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Membolos Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sei Suka T.A 2021/2022. 3(2), 119–135.
Latifa, D., & Juanda, A. (2015). Sosiodrama pada Pembelajaran IPS sebagai Upaya Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Ilmiah WUNY, 16(4). https://doi.org/10.21831/jwuny.v16i4.3513
Mahdiyah. (2015). Perumusan Masalah Penelitian. Studi Mandiri Dan Seminar Proposal Penelitian, 1–32.
Mawaridz, A. D., & Rosita, T. (2019). Bimbingan Kelompok Untuk Siswa Smp Yang Memiliki Minat Belajar Rendah. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(4), 158. https://doi.org/10.22460/fokus.v2i4.4664
Muhammad Iqbal Mulia, D. H. H. (2021). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral Terhadap Sikap Agresi Siswa SMA Yayasan Perguruan Indonesia Membangun. Cybernetics: Journal Educational Research and Sosial Studies, 2(April), 1–10.
Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 45. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i1.1868
Nisa, A. (2019). Analisis Kenakalan Siswa Dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan Konseling. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 4(2), 102. https://doi.org/10.22373/je.v4i2.3282
Nurbaini, Asyah, S. D. (2020). Journal Research and Education Studies. Invention, 1(1), 33–43.
Nurfirdaus, N., & Hodijah, N. (2018). Studi Tentang Peran Lingkungan Sekolah Dan Pembentukan Perilaku Sosial Siswa Sdn 3 Cisantana. Jurnal Ilmiah Educater, 4(2), 113–129.
Prabowo, I. A. (2015). Sistem Informasi Penerimaan Peserta Didik Baru SMA Negeri 1 Ngemplak Kabupaten Boyolali. Jurnal Ilmiah SINUS, 13(2), 65–82.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Ramlah. (2018). Pentingnya layanan bimbingan konseling bagi peserta didik. Jurnal Al-Mau’izhah, 1(September), 70–76.
Romawati Sumarginingsih Arifah, & Muridan Hadi. (2020). Aktualisasi Layanan Bimbingan Kelompok Untukmembangun Konsep Diri Yang Positif Pada Siswa. Jurnal BimbinganKonseling Dan Psikologi Pendidikan, 1(1), 13–20.
Saman, A. (2017). Analisis Prokrastinasi Akademik Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 3(2), 55. https://doi.org/10.26858/jpkk.v0i0.3070
Setianingsih, E. S. dkk. (2014). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Teknik Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2), 76–82.
Setyanto, A. E. (2013). Memperkenalkan Kembali Metode Eksperimen dalam Kajian Komunikasi. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 3(1), 37–48. https://doi.org/10.24002/jik.v3i1.239
Suhadianto, S., & Pratitis, N. (2020). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak dan Strategi Untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(2), 204. https://doi.org/10.24036/rapun.v10i2.106672
Sukatin, Dianovi, A., Siregar, D., Mawaddah, I., & Suryaningsih. (2022). Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak Bunarraqa, 8(2), 1–12.
Syalafiah, M., & Rima, I. (2020). Teknik Sosiodrama Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Mengembangkan Komunikasi Interpersonal Siswa Sma. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(3), 80. https://doi.org/10.22460/fokus.v3i3.4908
Wicaksana, A. (2016). Hubungan Metode Sosiodrama Dan Minat Siswa. Https://Medium.Com/.
Wicaksono, L. (2017). Prokrastinasi akademik mahasiswa. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 2(2), 67–73.
Zahri, T. N., Yusuf, A. M., & S, N. (2017). Hubungan Gaya Belajar dan Keterampilan Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa Serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Konselor, 6(1), 18. https://doi.org/10.24036/02017615734-0-00