Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Melalui Media Kartu Pecahan di Kelas V SDN 050596 Kuta Parit

  • Safirah Aprilia Perangin-angin Universitas Muslim Nusantara AL-Washliyah
Keywords: Hasil belajar, kartu pecahan, Matematika.

Abstract

Learning mathematics is often considered difficult by most students because a lack of interest results in low learning outcomes. The delivery of monotonous material and the lack of application of learning media cause students do not understand what the teacher conveys. This is where the importance of using learning media, especially according to the age of students. Fractional card media can be an alternative to this problem. The objective of this research were to find out the results of learning fractional material through the application of fractional card media at grade V SD Negeri 050596 Kuta Parit. This research was classroom action research, with the research subjects being fifth grade students at SD Negeri 050596 Kuta Parit, totaling 20 students with an individual KKM score of 75 for mathematics, while the classical KKM was 80%. The data collection technique used observation sheets of student activities and test results. The data analysis technique used the percentage formula. The results showed that: In cycle I it was 67.75% with (good category), In cycle II it was 71.00% with (good category), and  In cycle III student learning outcomes increased by 84.00 % with (very good category).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin. Sujarwo. (2022). Hubungan antara Minat Baca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri 107428 Teluk Ibus. Jurnal Penelitian All Fields of Science J-LAS:
Arikunto, S. (2011). Manajemen Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara. Arsyad, A.(2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Dahrim. (1991). Materi Pokok Pendidikan Matematika 2. Jakarta: Departeman Pendidikan dan Kebudayaan
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Djamarah, S.B.(2005). Guru Dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta :PT Rineka Cipta.
Fathani, A.H.(2009). Matematika: Hakikat & Logika. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Heruman. (2016). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Khairina P.Nurmairina. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa Materi Peduli Terhadap Makhluk Hidup Di Kelas IV Upt Sd Negeri 066667 Medan Denai. Jurnal Ilmu Pendidikan
Khairina, Aulia Putri. Sujarwo. (2022). Pengaruh Model Brainstorming Berbantu Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Tematik Tema Globalisasi Di Kelas VI SDN No 105361 Lubuk Cemara. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu (JPPT): Vol. 4 No. 1 ..
Lentera (2011). Pembelajaran Matematika di SD. Diakses melalui http://lenterakecil.com/pembelajaran-matematika-di-sekolah-dasar.
Muhsetyo, G., dkk.(2008). Pembelajaran Matematika SD.Jakarta: Universitas Terbuka.
Liliani, Oca. Sukmawarti. Hidayat. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling:
Nainggolan, Rico Martua. Sujarwo. (2002). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Problem Base Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas 5 SD St Antonius Bangun Mulia Medan. Jurnal Pusat Studi Pendidikan Rakyat: Volume 2 Nomor 2.
Nasution, Indah Amina. Hasanah. 2023. Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Operasi Bilangan Pecahan di Kelas IV SDN 101893 Bangun Rejo. Jurnal Inovasi Penelitian
Prihandoko, A.C.(2006). Memahami Konsep Matematika Secara Benar dan Menyajikannya dengan Menarik. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Purwanto.(2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ruseffendi.E.T., (2006).Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA, Bandung tarsito.
S.T Negoro dan Harahap, (2005).Ensiklopedia Matematika. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Silvia, Lisa. Samsul Bahri. 2022. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Kartu Flash Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Tema 8 Daerah Tempat Tinggalku Di Kelas IV SD Swasta Amalia Islamic School Medan Denai. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu.
Sriana, Jenni. Sujarwo.(2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sulardi (2008). Pandai Berhitung Matematika. Jakarta: Erlangga.
Sulardi. (2006). Pandai Berhitung Matematika untuk Sekolah Dasar Kelas III. Jakarta: Erlangga
Wardani. Nurdalilah. Nasution, Hidayat & Ramadhani. (2022). Media Pembelajaran Permainan Lego Dalam Meningkatkan Pemahaman Matematika Siswa Pada Materi Pecahan Di SMP Swasta Pembangunan. Jurnal Atifani
Published
2023-10-04
How to Cite
Aprilia Perangin-angin, S. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Melalui Media Kartu Pecahan di Kelas V SDN 050596 Kuta Parit . EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(4), 502-512. https://doi.org/10.32696/eduglobal.v2i4.2545