Analisis Hambatan Belajar Menurut Jean Piaget Pada Pembelajaran Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan Di Kelas V SDN 101972 Kotangan

  • Irmatia Adita Universitas Muslim Nusantara AL-Washliyah
Keywords: Hambatan Belajar, Jean Piaget, Matematika, Operasi Hitung Bilangan Pecahan

Abstract

This research aims to analyze learning barriers according to Jean Piaget in mathematics learning material on fractional counting operations in class V at SDN 101972 Kotangan. This research is a qualitative type of research with a phenomological approach. Based on the results of the analysis that has been carried out, it can be seen that it is true that according to Jean Piaget, there are three types of obstacles to learning, according to Jean Piaget, which students experience when learning mathematics operations to calculate fractions, there are three types of obstacles, namely (1) epistemological obstacles, (2) mathematical logical obstacles, and (3) obstacles. Language. Regarding epistemological barriers, it can be seen that the difficulties and obstacles that arise due to understanding concepts or views about mathematical knowledge that are still abstract are still difficult for elementary school students to understand,. Regarding mathematical logical obstacles, it can be seen that students' lack of understanding of the basics of mathematics, or problems in arranging logical steps to solve problems involving fractions, causes students to experience obstacles in completing operations to calculate fractions using the correct steps. And regarding this language barrier, it can be seen that there are still students who experience this language barrier, such as students who have not been able to express their ideas or opinions directly using the correct language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Handika, dkk. (2022). Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. 22(2). 126-131.
Hasibuan, C, A & Napitupulu S. (2023). Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA. Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Cerita Materi Bangun Datar di Kelas 4 SD Negeri No 101933. 7(2).
Kamilah S, dkk. (2021). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Autistik Berat dalam Menyelesaikan Soal Matematika. 05(03). 2231.
Khayroiyah, S & Nasution, H, A. (2020). Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa SMK dengan Menggunakan Media Belajar Macromedia Flash. 8(01). 93-95.
Kusuma, I. P. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar pada Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan. 2(2). 101-110.
Mendrofa, N, K. (2019). Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA. Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dengan Pendekatan Rme Kelas X-Ips Sma Swasta Pembda 1 Gunungsitoli Tahun Pelajaran 2017/2018. 4(1). 286-287.
Mujib, A. (2016). Pengembangan Kemampuan Pembuktian dalam Matematika Diskrit Menggunakan Pengajaran Berbasis DNR. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (SNMPM) (pp. 122-138).
Nila & Nurjanah, S. (2021). Jemari: Jurna Edukasi Madrasah Ibtidaiyah. Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Di Kelas V. 3(1).
Ramadani, M & Khayroiyah, S. (2021). Jurnal MathEducation Nusantara. Analisis Pemahaman Konsep Matematis dan Gestur Pembelajaran Lamban (Slow Learning) Pada Materi Pecahan di MTs. Raudhatul Hasanah. 4(2). 109-110.
Rohma, S. K. (2019). Analisis Learning Obstacles Siswa Pada Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education. 2(1). 14-15.
Sarini & Napitupulu S. (2023). Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA. Analisis Soal Cerita Materi Pecahan dalam Buku Matematika Kelas V SD Menurut Newman. 7(2). 122-124.
Siregar, I. E., Zahari, C. L., & Mujib, A. (2023). Meta Analisis: Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika. Journal Mathematic Paedagogic 8 (1), 17-24
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryana, E. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga. Sekolah, dan Masyarakat terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan. 3(2). 74-83.
Suyedi, S.S., & Idrus, Y. (2019). Hambatan-hambatan Belajar yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Desain Jurusan IKK FPP. Gorga Jurnal Seni Rupa.
Wardah. Napitupulu, S. (2022). Pengembangan Media Komik Pada Materi Operasi Perkalian Kelas II SD Negeri 117520 Sialang Gatap Tahun Ajaran 2020/2021. PEDAGOGI: Jurnal Ilmiah Pendidikan. 8(1). 22-30
Yusuf, R., Dewi, F. P., & Mujib, A. (2022). Generalisasi Bilangan Kromatik Pada Beberapa Kelas Graf Korona. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2), 192-201.
Published
2023-10-04
How to Cite
Adita, I. (2023). Analisis Hambatan Belajar Menurut Jean Piaget Pada Pembelajaran Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan Di Kelas V SDN 101972 Kotangan. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(4), 467-476. https://doi.org/10.32696/eduglobal.v2i4.2543